blog_image

Sæson råvarer - De 5 bedste til efterårssæsonen

Læsetid: cirka 8 minutter

Sæson råvarer fylder mere og mere i dagens Danmark. Du er sikkert i højere grad end for 5 år siden, stødt på vigtigheden af at spise efter sæsonerne. 

I en verden fyldt med supermarkeder, som har åbent hele døgnet, beliggende omkring hvert gadehjørne – kan det tit være en udfordring, at anskueliggøre, hvor og hvornår maden gror. 

Det er en åbenlys realitet, at dine yndlingsfrugt- og grøntsager ofte er at finde på hylderne i Brugsen. Din rutine er højst sandsynligt præget af instinkt. Du finder den frugt- og grønt som ser mest spiselig ud, og fylder indkøbskurven.

Hvorfor bør du overhovedet vide noget om sæson råvarer og deres sæson, når vi har dem til rådighed hele året, tænker du måske?                                                                                                                    

At spise efter sæson er faktisk et ret simpelt og let koncept at forstå. At spise sæsonbaseret handler i høj grad om at spise mad, som er groet og dyrket indenfor samme periode som du spiser den.

De fleste frugt- og grøntsager bliver hele tiden groet et sted i verden hvor klimaforholdende tillader det, og det er årsagen til, at du kan købe alle varianter af frugt og grønt året rundt, i dit lokale supermarked eller grønthandler.

Få viden om: 

 

Er sæson råvarer det bedste valg?

At spise efter den danske sæson, minimerer tiden fra, at dine grøntsager bliver hevet op af jorden, og til sidst ender på din tallerken. Den tidsbesparelse betyder, at dine råvarer er friskere, billigere og smager bedre!

Det lyder ikke helt tosset, vel?

Det kan ofte være en udfordring at finde hoved og hale i, hvad der matcher sæsonen ud fra din geografiske lokalitet. 

En god huskeregel du kan bruge er at holde øje med priserne i supermarkederne. Hvis priserne falder, er det som oftest en indikator for, at råvarerne er på vej i sæson. Høje priser indikerer det modsatte, at råvarerne er ude af sæson.

Så du bør holde et øje vågent, næste gang du smutter forbi Brugsen eller den lokale grønthandler.

Tip: Landmænd og bondegårde kan være oplagte steder at købe de friskeste råvarer.

Nu kender du lidt til vigtigheden af sæsonerne, og er klædt på til at blive introduceret til de 5 bedste råvarer for efterårssæsonen.  

 

Hvorfor er græsker sundt?  

Mange forskellige græskar i forskellige farver, mønstre og størrelser

Første råvare på listen er naturligvis græskaret, som du med garanti kender som en skræmmende pyntegenstand under højtiden Halloween.

Græskaret kan dog meget mere end at have et prægtigt ydre.

Græskaret er faktisk en af de absolut sundeste råvarer, du kan få fat i.

Selvom græskaret ofte betragtes som en grøntsag, er det videnskabeligt set en frugt, da den indeholder kerner. Når det så er sagt, så har græskaret en række ernæringsmæssige egenskaber, som minder mere om grøntsager end frugt. 

Derudover er græskaret en alsidig og lækker spise, som du kan tilberede på alverdens måder. Græskaret egner sig desuden rigtig godt i en suppe med et strejf cremefraiche på toppen.

Herunder finder du et udpluk af de bedste egenskaber ved græskaret:

  • Rig på vitamin A
  • Ufattelig nærende
  • Utrolig kalorielet
  • Højt antioxidantindhold
  • Fyldt med næringsstoffer

Græskar er rige på vitaminer, mineraler og antioxidanter. Det er altså en af de sundeste frugter du kan sætte tænderne i.

Græskarets næringsstoffer og antioxidanter kan øge dit immunsystem, beskytte dit syn, mindske din risiko for visse kræftformer og fremme hjerte- og hudsundhed.

Derudover er græskaret en meget alsidig frugt, som er let at tilføje til din kost i de mere sødmebetonede og velsmagende retter.

Spis du bare løs!    

 

Er rødbeder sunde? 

Et bundt af rodbeder i en plastikkasse

Anden råvarer på listen er rødbeden, som er blevet en populær spise over de seneste år, grundet dens enestående egenskaber som en ufattelig sund grøntsag

Selvom rødbeden ikke er din yndlingsgrøntsag, bør du ikke frygte den.

Den kan nemlig anvendes på en lang række måder og i forskellige retter. Du kan både riste, dampe, koge, sylte eller spise rødbeden rå, afhængig af den ønskede smagsoplevelse. 

Så der er ingen undskyldning for, ikke at prøve mindst en af variationerne!

Udover græskarets brede anvendelighed i køkkenet, viser flere videnskabelige undersøgelser, at du kan opnå en lang række sundhedsmæssige fordele – ved blot at sætte tænderne i den.

Herunder finder du de største fordele, denne eksemplariske grøntsag har at byde på.  

  • Utrolig kalorielet
  • Højt fiberindhold
  • Højt indhold af nitrater
  • God mod kræftsygdom
  • Rødbeder er ”hjernemad”
  • Rødbeder er ”sund doping”

Du skal ikke lade dig narre af rødbedens kalorielette og slankende egenskab, den indeholder faktisk næsten alle de vitaminer og mineraler du har brug for i din dagligdag.

Hvad den ”mangler” i kalorier, får du i vitaminer og mineraler.

Ikke helt dumt, vel?

Du kan også drage nytte af det høje fiberindhold, som har en blodtrykssænkende virkning. Her er dit udbytte en reduceret risiko for hjerteanfald, hjertesvigt og slagtilfælde. Fiber forbedrer desuden din fordøjelsessundhed og reducere din risiko for en lang række kroniske helbredstilstande.

Hvis du er sportsmenneske eller atlet, vil du desuden nyde godt af rødbedens indhold af Nitrat.

Nitrat forbedrer din atletiske præstation ved at øge iltoptagelsen og tiden til udmattelse under konditionstræning.

Nitrat kan faktisk mere end blot at være præstationsfremmende!

Rødbeden kan betegnes som vaskeægte ”hjernemad” – da nitrater hjælper med at øge blodgennemstrømningen til hjernen og forbedrer din kognitive funktion.

Rødbeden giver dig derfor nogen meget imponerende sundhedsmæssige og sportslige fordele.

Derudover er roen en smagfuld og alsidig grøntsag som passer ind som supplement til en sund og afbalanceret diæt.

Så der er ingen undskyldning for ikke at prøve kræfterne af med denne superfood.  

 

Hvorfor skal du spise brombær? 

En hånd rækker ud efter et par brombær på en busk

Tredje råvare på listen er brombærret. Ligesom med de førnævnte råvarer, er brombærret spækket med gode egenskaber du kan nyde godt af.

Brombærret er et fantastisk, hvis du har en sød tand, og samtidig gerne vil tabe dig.

Du kan nemlig bruge brombærret i en lang række retter som et sundere alternativ til sukker. Du kan f.eks. prøve bærret af oven på din skyr eller havregryn, i en hjemmelavet smoothie eller i en frisk salat.

Som med de andre råvarer på listen, har brombærret også en række gode egenskaber, du bør kende:

  • Rig på vitamin C
  • Højt fiberindhold
  • Rig på K-1 vitamin
  • Indeholder Manganese
  • Brombær er ”hjernemad”
  • God for mundhygiejnen

Bærrets indhold af C-vitamin kan du drage en masse nytte af. Vitamin C er med til at hele sår hurtigere og holde huden ung og frisk. Hvis du er forkølet, vil vitaminet også kunne anvendes til at forkorte sygdommen.

Indholdet af K-1 vitaminet er desuden sundhedsmæssigt brugbart. Det er nemlig et essentielt vitamin at få nok, hvis du f.eks. har haft blodpropper eller knoglemetabolisme inde på livet.

Hvis du får alt for lidt af vitaminet, kan det i værste fald medføre udtynding af knoglerne og deciderede knoglebrud. Derudover, af de lidt mindre alvorlige karakteristika, vil en mangel på vitaminet også kunne forårsage kraftig menstruationsblødning.

Indholdet af mineralet managenese er endnu en styrke for brombærret!

Du har muligvis ikke hørt om dette mineral før, i modsætning til mange andre velkendte mineraler, men dets gode egenskaber skal ikke undervurderes. Manganese er vigtigt for en sund knoglevækst og et sundt immunforsvar.

Derudover genopbygger det kollagen, som er det protein som holder din hud fast og ung.

Der er derfor mange indikationer for at kunne kalde brombærret en superfood. Så tilføj du bare bærret til din diæt!

 

Hvad er fordelene ved at spise rarbarber?

Rabarber der ligger på et træbord med en kniv ved siden af, og enderne skåret af

Ligesom med græskaret, bliver rabarberen også tit forvekslet med en frugt snarere end en grøntsag.  

Dette er dog langt fra sandheden!

Rabarberen er nemlig botanisk set en grøntsag, på trods af dens sure og let sødlige smag. Rabarberen er formentlig den mest syrlige grøntsag som findes, da den indeholder høje mængder af æblesyre og oxalsyre.

Grundet rabarberens – lidt utraditionelle – smagsnuancer, kan du anvende den i de mere sødmebetonede retter. Den vil egne sig rigtig godt i kager, is, tærter eller i en hjemmerørt marmelade.

Rabarberen er en af de absolut flotteste og mest velsmagende grøntsager du kan få fingrene i.

Da rabarberen ofte er anvendt i de mere sødmebetonede retter, vil din opfattelse af grøntsagen formentligt være, at den er usund. Udover dens fantastiske smag og flamboyante ydre, har den nu alligevel et par gode egenskaber.

Her har du et udpluk af de største fordele ved grøntsagen:

  • God kilde til fiber
  • Rig på antioxidanter
  • Rig på K-1 vitamin
  • Rig på C-vitamin
  • Lavt kalorieindhold
  • Indeholder Manganese

Som de tre andre præsenterede råvarer, vil rabarberen ofte være rigtig god mod vægttab grundet dens lave kalorieindhold. Derfor er grøntsagen, isoleret set, et naturligt valg for dig – hvis du ønsker at tabe dig, og samtidig, holde den sunde linje.

Her er det selvfølgelig vigtigt, at du krydser rabarberen med sødemiddel fremfor sukker, hvis dit mål er vægttab.

En af de stærkeste karakteristika ved rabarberen, må være dens høje indhold af fiber, som kan sænke kolesteroltallet.

Men uden at gå for meget i detaljer med de gode egenskaber som tidligere er præsenteret for dig, springer vi videre til den femte og sidste råvare på listen.    

 

Hvorfor er det godt at spise kantareller? 

Kantareller der ligger på et rustikt træbord

Den femte og sidste råvare på listen er intet mindre end kantarellen. Udover at have et meget flot ydre er kantarellen en af de mest alsidige svampe der findes.

En af kantarellens bedste egenskaber er nemlig, at dens nøddelignende smag er helt unik – og kan bruges i de fleste retter.

Kantareller har med tiden nærmest opnået gourmet-status, grundet dens lækre smag og brede anvendelighed.

Det er nemlig kun din fantasi der sætter grænser for, hvad den orangegullige svamp kan bruges til i madlavningen.

Du kan f.eks. riste kantarellerne nænsomt på panden i olie eller smørdampe dem. Du kan herefter anvende svampen i pastaretter med fløde, omeletter, tærter, risotto og sågar på en hjemmelavet pizza tilsat et skvat olivenolie.

De bedste egenskaber ved kantarellen er:

  • God mod migræne
  • Rig på D-vitamin
  • Rig på B3-vitamin
  • Rig på B5-vitamin
  • Opbygger muskelmasse
  • Forbedret hjernefunktion

Hvis du går og døjer lidt med migræne, vil du nyde godt af kantarellens indhold af riboflavin også kendt som vitamin B2. Hvis du regelmæssigt spiser kantareller, og derved får nok af vitaminet, vil det både forbedre frekvensen og intensiteten af din migræne.

Frygter du at blive ramt af type 2 diabetes?

Så skal du bare spise løs, da indholdet af D-vitamin, reducere din risiko for at blive ramt af folkesygdommen.

Den nok bedste egenskab ved kantarellen, er dens indhold af vitamin B5-vitaminet

Får du nok af B5-vitaminet, kan du forvente en reduceret risiko for stress, angst og depression.

B3-vitaminet er derimod et fantastisk supplement, hvis du ønsker en renere hud, og nedsat akne.  

Generelt er det altid en god ide, at holde øje med hvad der ser mest friskt ud i grøntsagsafdelingen. Overvej gerne hvilken sæson det, for at vælge de helt rigtige sæson råvarer. 

LÆS OM BÆR I SÆSON

 

No Record Found.
Add a Comment
Navn*
Email*
Vedhæft billede
Kommentar*
Indsæt verifikationskode
Altom-catering.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målretning af annoncering. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker videre på sitet, accepterer du vores brug af cookies og vores generelle vilkår og betingelser (kan læses her).

Om Altom-catering.dk